داربست چیست و اصول کار در ارتفاع بر روی داربست

داربست ابزاری متشکل از لوله داربستی و بست بوده که بصورت موقتی در اطراف ساختمان یا سازه نصب می شود. داربست جهت دسترسی به بخش های مرتفع سازه بصورت ایمن و آسان بکار میرود. داربست برای دسترسی به مکان هایی در ارتفاع بالاتر از ۲ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

‌اجزای داربست بجز لوله های داربستی در صول های مشخص و بست هایی که جهت اتصال لوله ها در جهت های مختلف بکار می رود، صفحاتی از جنس عموما چوب (گاها فلز) نیز می باشد که ‌برای ایمنی و راحتی بیشتر فردی است که قرار است روی داربست فعالیتی را اجرا نماید.

خدمات ما :

نماشویی در اصفهان

خدمات پیچ و رول پلاک نما در اصفهان

خدمات کار در ارتفاع در اصفهان

برچسب های رنگ سبزو قرمز جهت تعیین و ضعیت ایمنی داربست بکار میرود. در صورت که داربست ایمن باشد ناظر داربست از اتیکت سبز و در صورت عدم ایمنی داربست از اتیکت قرمز برای اطلاع رسانی به کاربر استفاده می شود. این اتیکتدر محلی که کاربر از آنجا به داربست ورود می کند نصب می شود تا در دید کاربر قرار گیرد و در برابر گرما، نور آفتاب، رطوبت و باران مقاوم است.

نکات مهم در استفاده از داربست

  • تعیین وضعیت ایمنی داربست : درصورتی که داربست ایمن نباشد، اتیكت قرمز در محل ورود به آن نصب می‌شود و کار روی داربست اتیكت دار قرمز مجاز نیست. توصیه می شود اطراف این داربست با نوار هشدار بسته شود.پس از بازرسی داربست ، تاریخ بازرسی و نکات ایمنی و نواقص در بخش زرد رنگ پشت اتیكت سبز ثبت شود.
  • پس از انجام هر گونه تغییرات در داربست و در شرایط نامساعد آب و هوایی، داربست مورد بازرسی قرار گیرد و از شرایط ایمنی داربست اطمینان حاصل شود و با اتیکت مناسب وضعیت به اطلاع کاربر رسانده شود.
  • استفاده از اجزا، لوازم و تجهیزات با کیفیت مناسب برای داربست و عدم استفاده از قطعات معیوب، شکسته وخم شده و استفاده از آچار مناسب رینگی برای بستن داربست.
  • در نگهداری از بست‌ها، لوله‌ها، رابط‌ها دقت شود. در زمان بستن وباز کردن داربست دقت شود که قطعه ای از ارتفاع سقوط نکند. برای نگهداری بهتر از قطعات داربست توصیه میشود که تمامی بست‌ها و گیره‌ها پس از استفاده در یک ظرف محتوی روغن و گازوییل نگهداری شوند.
  • کاربری که از داربست استفاده می کند، دارای لوازم حفاظت فردی و وسایل کار مناسب از جمله کلاه ایمنی ، کفش ایمنی ، دستکش کار ، لباس کار مناسب و کمربند ایمنی باشد.
  • تمامی افرادی که با داربست را نصب می کنند و یا از داربست استفاده می کنند باید آموزش دیده و سپس اقدام به کار بر روی داربست نمایند. برای افراد داربست بند کارت مخصوص صادر می‌شود که نشان می‌دهد این افراد دوره آموزشی مرتبط را گذرانده و با رعایت کامل ایمنی مجاز بکار هستند.

برای انجام کار در ارتفاع و دسترسی به محل های مرتفع می توان از روش دسترسی با طناب یا استفاده از کلایمر نیز بهره برد.

wash p1 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *