کابین کلایمرهای پرتابل معمولا به صورت مدولار میباشند که به وسیله پیچ بهم وصل میشوند که دارای طول مشخصی هستند و در کارهای ساختمانی از این نوع کابین ها استفاده میشود

انواع کابین

1-کابین مدولار :

کابین های مدولار دارای قستمت های متعددی هستند که طول این قسمت ها 1متری و 2 متری و 3متری میباشد و در کارهای ساختمانی معمولا از کابین های 6متری و 7 متری استفاده میشود که کابین های 6متری از 3 قسمت 2متری تشکیل میشود و کابین 7 متری از 3 قسمت (2+2+3) متری تشکیل میشود.

جنس این کابین ها از فلز با روکش گالوانیزه یا آلومینیوم استیل میباشد.

2-کابین تک نفره

این نوع کابین با یک سازه بالای ساختمان نصب میشود و دارای یک وینچ کشنده میباشد معمولا از این نوع کابین برای  تعمیر ، نگه داری و نماشویی استفاده میشود و فقط یک نفر ظرفیت دارد مدل مرسوم این کابین ، کابین صندلی دار میباشد.

3-کابین L شکل یا U شکل

این کابین برای قسمت های خاص ساختمان های که دسترسی به آنها دشوار میباشد مورد استفاده قرار میگیرد

4-کابین دو طبقه کلایمرها (دوبل )

این نوع کابین ها برای نصب شیشه و کامپوزیت و موارد از این قبیل کار برد دارد دارای دو کابین موازی هم دارد که با یک نردبان به هم متصل می باشندو در این کابین کاربران در دو سطح کابین با اختلاف ارتفاع 3 الی 6 متر قرار میگیرند.این نوع کلایمر ها از لحاظ عملکرد و کارایی و سازه های نگهدارنده کاملا شبیه به کلایمر های پرتابل می باشدکه از سازه های تلسکوپی با ورنه های تعادل استفاده می شود.

سازه های نگهدارنده کلایمرها

این سازه ها فلزی میباشند که وزن کابین و بار داخل آن را تحمل میکنند سازه ها معمولا به صورت پرتابل طراحی میشود و دارای وزنه های تعادلی میباشد که وزن دستگاه را تحمل میکنند.

سازه ها دارای مدل های مختلفی هستند

1-سازه های مهارکننده تلسکوپی :این نوع سازه ها در بسیاری از کلایمرهای پرتابل مورد استفاده قرار میگیرند و معمولا دارای دو عدد سازه مهارکننده میباشد که با استفاده از وزنه های چدنی یا بتنی وزن کابین و بار داخل کابین را تحمل میکند. در طراحی و ساخت این سازه ها موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

الف)قابلیت تنظیم طول بوم سازه : بوم سازه برای سیم بکسل های دستگاه می باشد که با توجه باارتفاع ساختمان از سطح زمین می توانم تنظیمات کابین را به راحتی انجام داد

ب)پایه نگه دارنده جلویی : این پایه ها معمولا بار واردشده عمودی از بوم را نگه میدارند.

ج) وزنه های تعادل و پایه نگه دارنده آن :این وزنه ها از جنس بتنی یا چدنی میباشند.

2-سازه نگهدارنده گیره ای : این نوع سازه برخلاف دیگر سازه ها به وزنه های تعادلی نیازی ندارند و فقط با ابزارهای مخصوص سازه را به جانپناه ساختمان متصل میکند معمولاد در کشور ما بخاطر اینکه جانپناه ها اصولی نیستند و نمیشود به آنها اعتماد کرداین نوع سازه کاربردی ندارد ولی در کشورهای صنعتی بزرگ معمولا از این نوع سازه استفاده میشود

3-سازه های مهارکننده کالسکه ای : در این نوع سازه ها از همان وزنه های بتنی و چدنی استفاده میشود و زمانی از این سازه ها استفاده میشود که بخواهیم کابین را در بام ساختمان قراردهیم به همین دلیل است که این نوع سازه ها را به شکل کالسکه ای میسازند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که این سازه ازریل هایی درساختمان استفاده میشود که معمولا به شکل ثابت در پروژه ها قرار میگیرند و در انواع کلایمرهای منو ریل مورد استفاده قرارمیگیرند و در ساختمان هایی که امکان گذاشتند ریل موجود نمیباشد و محدودیت دارند نمی توان از این نوع سازه ها در پروژه استفاده کرد.

سیم بکسل چیست

درواقع طناب فولادی است که ازترکیب سیم ، لایه سیم ، مغزی تشکیل شده است از تابیدن چند سیم لایه و از پیچیدن چند لایه سیم به دور مغزی که در مرکز قرار میگیرد سیم بکسل تشکیل میشود در ساختار سیم بکسل ها از سیمهای فولادی یا استیل بسته به نوع کاربرد وشرایط آب و هوایی و محیطی که قرار است در آن مکان مورد استفاده قرار بگیرد می توان استفاده کرد

سیم بکسل کلایمر نوع خاصی از سیم بکسل است که دارای 4استرندمیباشد سیم بکسل نام خودرا ازیک کلمه انگلیسی به نام climber یا بالا رونده میگیرد از جنس فولادی تولید میشود و بیشتر برای خدمات ساختمانی از قبیل تعمیر و بازسازی نما ، شستشو ، سیمانکاری ، رنگ آمیزی وهمچنین برای کاربردهای ورزشی و صخره نوردی  استفاده میشودو ساختار سیم بکسل از نوع وارینگتون سیل میباشدکه از مقاومت سایشی و تنسایل کششی بسیار بالایی برخوردارمیباشد.

سیم بکسل کلایمر برخلاف دیگر کلایمر ها که دارای 6 رشته میباشند 4 رشته (استرند) دارد و بخاطر اینکه از کلایمر برای جابه جایی نیروی انسانی استفاده میشود دارای ضریب امنیتی بالایی در تولید میباشد و چندبار تست میشود و سپس به بازار عرضه میشود

مشخصات مکانیکی سیم بکسل کلایمر

سیم بکسل کلایمر از جنس فولاد به صورت آبکاری شده گالوانیزه سرد و به رنگ نقره ای با فلز روی ساخته میشود در ساختار مکانیکی کلایمر 2 عامل بسیار مهم و اساسی 1 مقاومت سایشی 2 مقاوت کششی مد نظر قرار می گیرد زیرا از کلایمر برای جابه جایی نفر استفاده مشود و باید دارای ضریب امنیتی بالایی باشد  که مقاوت کششی سیم بکسل کلایمر به سایزو به محدوده بارگذاری امن یا  WLL (مخفف ) working load limit مشخص میشود و با افزایش قطرنیز قابلیت کششی آن نیز با لا میرود مغزی سیم بکسل از جنس فولاد درست میشود و با تنسایل حداقل 1770نیوتن بر میلیمتر مربع تولید میشد میزان تنسایل برای تمامی قطرهای سیم بکسل کلایمریکسان میباشد.

سیم بکسل دارای 4رشته (استرند)میباشد که در هراسترند 31مفتول با قطرضخیم میباشد که در واقع باعث مقاومت سایشی میشود

نوع بافت سیم بکسل

سیم بکسل کلایمر ها دارای بافت خاصی میباشند که از ترکیب دو بافت وارینگتون و سیل تشکیل میشود در بافت وارینگتون در هر لایه از استرند قطر مفتول های استفاده شده یکی درمیان زیاد و کم میشوند که همین امر باعث انعطاف پذیری بسیار بالای این بافت سیم بکسل میشود و در سیم بکسل سیل تعداد مفتول های لایه های بیرونی و خروجی با هم یکسان هستند با این تفاوت که قطر مفتول لایه های بیرونی بیشتر میباشدکه همین امر باعث میشود این نوع بافت سیم بکسل مقاومت سایشی بالایی برخوردارشودو در کل از3قطر مختلف مفتول در ساختار سیم بکسل کلایمر استفاده میشود که بالاترین قطر مفتول ها در لایه  بیرونی قراردارد که حداکثر مقاومت سایشی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *