ابزار به کار رونده در مقاوم سازی و ایمن سازی سنگ نما در روش پیچ و رولپلاک سنگ نما پیچ رولپلاک و بتونه می باشد. کیفیت و مناسب بودن پیچ و رولپلاک در ایمن سازی نما بسیار مهم است. بنابراین به معرفی پیچ و رولپلاک مناسب می پردازیم.

تعاریف اولیه پیچ

پیچ ابزاری پر کاربرد است که همه ما بارها و بار ها آنواع آن را دیده ایم. پیچ دارای دو بخش بهم پیوسته به نام کلگی و پایه پیچ است. کلگی، بخش سر پیچ است که از نظر شکل ظاهری آن در دسته بندی های مختلف قرار می گیرد.

بخش پایینی پیچ که به شکل استوانه ای دنده دار می باشد را  پایه پیچ میگویند. پایه پیچ دارای شیارهای متناسب با جنس قطعاتی است که باید توسط پیچ به هم وصل شوند. پایه پیچ بر اساس کاربرد ممکن است بصورت کامل یا نیمه رزوه شود. پیچ ها از نظر جنس مواد سازنده آن نیز انواع مختلفی دارند .متریال سازنده پیچ بسته به کاربرد و نوع نیاز متفاوت است.

به فاصله مابین دو شیار پیچ، گام پیچ می گویند. یک دسته بندی دیگر از پیچ ها براساس جهت حرکت پیچ برای باز و بسته شدن است که پیچ ها را به دو دسته پیچ چپ گرد و پیچ راست گرد تقسیم میکند.

انواع پیچ

همانطور که پیشتر گفتیم پیچ انواع مختلفی دارد که در اینجا به شرح مشخصات انواع پیچ میپرازیم:

پیچ فلزی : نماد SMS نشانگر پیچی است که از فلز ساخته میشود. پیچ های فلزی دارای قسمت پایه نوک تیز هستند. این پیچ ها دارای گام پیچ کوتاهی بوده و پایه انها بصورت کامل رزوه می شود.

این نوع پیچ برای عملیات ایمن سازی نما از طریق پیچ و رولپلاک مناسب می باشد. تعداد پیچ فلزی بسته به ابعاد سنگ  تعیین می شود.

پیچ شش گوش : نماد hex bolt نشانگر پیچ شش گوش می باشد. برای باز و بسته شدن پیچ شش گوش از آچار استفاده می شود. پیچ های شش گوش به دو صورت تمام رزوه و نیمه رزوه تولید میشوند.

پیچ چشمی : پیچ چشمی در بخش قوقانی یا کلگی پیچ بصورت حلقه ای طراحی شده است که از آن برای آویزان نمودن وسایل و لوازم مختلف استفاده میشود. همچنین گام این پیچ بلند است و در دو حالت رزوه ای کامل و نیمه رزوه ای تولید میشود.

پیچ فیکس : کاربرد اصلی پیچ فیکس برای اتصال به بدنه یونیت است. این نوع پیچ انواع مختلفی دارد که همه آین نوع از پیچ ها در دو سر خود دارای دو مهره می باشند.

پیچ ام دی اف : پیچ MDF یا پیچ معروف به کابینتی، همانطور که از نامش پیداست برای اتصال صفحه های کابینت استفاده میشود این پیچ بطور کامل رزوه می شود و نوک تیز است.

مزایا استفاده از پیچ

پیچ هایی که بر روی بدنه فلزی شان دارای روکش گالوانیزه سفید هستند در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند و زنگ نمیزند.

پیچ ها دارای تنوع طرح و مدل و اندازه و ابعاد هستند و به این ترتیب متناسب با نیاز هر مصرف کننده پیچ مناسب وجوددارد.

پیچ ها نسبت به سایر روش ها باز و بسته کردن و اتصال قابلیت استفاده راحت تری دارند.

رولپلاک چیست؟

رولپلاک قطعه ای است که برای متصل کردن اجزاء با پیچ به دیوارها استفاده می شود. رولپلاک در شرایطی بکار می رود که سازه اصلی شکننده بوده یا از استحکام آن مطمئن نباشیم. رولپلاک از جنس های مختلفی نظیر فیبر، فلز ، پلاستیک تولید می شود اما در هر صورت تحمل وزن زیادی را دارد و در شرایطی که پیچ مقاومت کافی برای نگه داشتن قطعات سنگین یا شکننده را ندارد از رولپلاک استفاده میشود. با توجه به اینکه رولپلاک قیمت مناسبی دارد برای کاربرد های مختلف خانگی و صنعتی مانند آویز لوستر و آویز تابلو و محکم و مقاوم گردن سنگ نما ساختمان که در اثر گذشت زمان و فرسودگی استحکام خود را از دست میدهند، استفاده می شود.

انواع رولپلاک

رولپلاک ها از نظر متریال اولیه و نوع طراحی و رنگ، مدل های مختلفی دارد و با توجه به نوع نیاز مورد استفاده قرار میگیرند. از انواع رولپلاک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رولپلاک ساده : رولپلاک ساده همانطور که از نام آن می توان فهمید بسیار ساده و بدون شاخک و لبه است. رولپلاک ساده بصورت دو یا چهار بر (گوشه) تولید میشود که جز پر کاربردترین رولپلاک ها است.

رولپلاک پروانه : رولپلاک پروانه ای در دو جنس فلزی و پلاستیکی ساخته می شود و داری دو پره است که هنگام نصب بر روی سطح مورد نظر داخل سوراخ ایجاد شده گیر میکنند و در جای خود فیکس میشود.

رولپلاک های پروانه ای در سازه یا ملات پشت نما و یا نمای کامپوزیت و یا آجری وهمچنین برای استحکام سنگ نماهایی که در پشت انها از رابیتس استفاده شده است بکار می روند. همچنین انواع سنگ های تراورتن و آهکی را با رولپلاک پروانه ای جهت پیچ رولپلاک نما استفاده میکنند.

رولپلاک فیشر : رولپلاک فیشر از جنس پلاستیک است و در دیوارهای بتنی و سیمانی با سوراخ های بزرگتر ایجاد میشود که بعد از بستن حجم رولپلاک افزایش میابد.

رولپلاک شاخک دار : رولپلاک شاخک دار زمان بستن پیچ شاخک هایش به دیوار داخلی محکم متصل میشود و بدنه آن دارای شاخک هایی میباشد.

شرکت پاک نمای شهر با 15 سال سابقه درخشان و با کادری مجرب و تعهد در زمینه خدمات کار  در ارتفاع و خدمات پیچ و رولپلاک نما، تمیزکاری نما، شستشوی نمای ساختمان در خدمات شماست.

خدمات پاک نمای شهر شامل :

نماشویی در اصفهان

پیچ رول پلاک نما در اصفهان

کار در ارتفاع اصفهان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *