شستشوی آجر نما از نیاز های ساختمان با نمای آجری است. نمای آجری ساختمان در طول زمان با آلودگی های محیطی آلوده و تیره می شود، گاها نوشته ها و برچسب های تبلیغاتی و یا سفیدک زدن آجر زیبایی نمای ساختمان را از بین می برد. سطح آجر متخلخل و دارای ناهمواری های بسیاری است که مکانی برای تجمع آلودگی و گرد و غباراست.  در این مواقع شستشوی نمای ساختمان وحتی ساب آجرنما جهت زیبایی آن ضروری بنظر می رسد.

روش های مختلفی جهت پاکسازی و یا شستشوی آجر سه سانتی نما وجود دارد که بسته به شرایط نمای ساختمان قابل استفاده می باشد. خاک و کثیفی و جرم که در طول زمان به دلایل مختلف روی آجر نما را می پوشاند زیبایی نمای آجری ساختمان را از بین می برد ، این مسئله زمانی بروز بیشتری دارد که نمای ساختمان از نوع نمای آجری کلاسیک باشد. آجر با دوام و ماندگار است ، اما مانند هر نوع مصالح دیگر که در نما بکار میرود نیاز به نگهداری  و نماشویی دارد ، به توجه خاصی نسبت به سایر سطوح نیاز خواهد داشت. آلودگی هوا و دود خودروها ، بارندگی ها و فعالیت های عمرانی و ساختمانی در اطراف ساختمان ما عمده دلایل کثیفی آجر نما می باشد. در ادامه روش های مختلف نماشویی و نحوه شستشوی آجر نما آمده است.

مزایای استفاده از آجر برای نما

از جمله مزایای بکار بردن آجر سه سانتی جهت نمای ساختمان می توان به طور خلاصه به موارد ذیل اشاره کرد

  1. آجرها دارای استحکام و دوام  و طول عمر بالایی هستند
  2. نمای آجری در برابر آتش مقاومت خوبی دارد و دارای مواد با اشتعال زایی بالا نیست
  3. آجر مستعد پوسیدگی نیست و در آب و هوای مختلف مقاومت مناسبی دارد
  4. آجر نسبتا سبک بوده اما قابلبت تحمل وزن بالایی دارد
  5. نصب آجر سه سانتی در نمای ساختمان با سهولت انجام میشود

 

شستشوی آجر نما

به بیان ساده ، شستشوی نمای آجری عملیاتی است که به زبان ساده یک ساختمان با دیواره خارجی آجر سه سانتی تمیز می شود. تمیز کردن آجر نما یکی از مراحل نگهداری ساختمان است. به طور معمول نماشویی آجر ، پس از ساخت یا بازسازی نمای ساختمان انجام می شود. چرا که آجر های دیوار با لکه های سیمان آلوده شده است. ساختمان های قدیمی که سالها از نمای آنها گذشته است نیز گزینه مناسبی برای استفاده از از خدمات شستشوی آجر نما می باشند.

نمای سنگی و آجری ساختمان ها به صورت دائم در معرض آلودگی های محیطی و آلودگی هوا یا سایر منابع الودگی است که باعث لکه دار شدن نما شده و نهایتا نمای ساختمان را فرسوده و تیره شدن نما می شود.وجود آب و هوای مرطوب در برخی مناطق سبب ایجاد جلبکو قارچ بر روی نما می شود و از طرفی آب و هوای خشک و نامناسب باعث آسیب های ساختاری به آجر نما می شود.

با شستشوی نمای ساختمان آجر سه سانتی و رفع الودگی ها و جرم های روی آجر نما عمر نمای آجری ساختمان افزایش میابد و زیبایی اولیه هم به ساختمان بر می گردد. متداولترین نوع نماکاری ساختمان ها استفاده از نمای آجری و آجر نما است چرا که آجر سه سانتی طول عمر زیادی داشته و دارای دوام مناسبتری در مقایسه با بسیاری از مصالح بکار رونده در نمای ساختمان می باشد و نیاز به نگهداری کمی دارد. اما شستشوی آجر نما جهت حفظ و نگهداری آجر و زیبایی نما ضروری است و نظافت این نوع از نما با توجه به جنس آجر روش ها و مواد شستشوی آجر نمای متفاوتی را می طلبد و نمی توان از محلول های شستشو که برای سنگ و … بکار می رود، استفاده کرد. جهت تمیز کردن آجر نما ، هر نوع آجر برای اینکه دچار آسیب نشود به محلول های مناسب خود نیاز دارد. بهتر اینست که تمیز کردن آجر نما را با محلول ملایم تر اغاز کرده و بصورت آزمایشی روی بخشهایی از آجر نما تست کرد.

نماشویی آجر شامل چه مواردی می باشد ؟

با توجه به تخلخل آجر شستشوی آجر با واتر جت فشار قوی راه خوبی برای رفع آلودگی های آجر به نظر می رسد. روش شستشوی آجر با واتر جت ساده ترین راهکار در زمینه نماشویی آجر است ، چرا که مساحت وسیعی از آجر نما با سرعت شسته می شود و این روش با تمیز کردن آجر با دست قابل مقایسه نیست اما ممکن است گاها شستشو با این روش برای پاکسازی آلودگی و لکه های رنگ و .. از آجرکاری کافی نباشد و از روش اسید شویی آجر یا سندبلاست می توان استفاده کرد. هر یک از این روش ها برای ایجاد نتیجه مطلوب نیاز به اپراتور مجرب دارد. زیرا عدم آشنایی با روش های صحیح کار نماشویی می توانند باعث آسیب به اپراتور و آجر نما شود.

انواع آجر

آجرها با یکدیگر متفاوتند و بسته به کاربردشان در دسته های مختلف جای میگیردند :

  • آجرهای پشتی یا اجر های معمولی : این آجرها برای ساخت دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می شوند. این آجر ها پس از ساخت پوشانده می شوند و نیاز به زیبایی ندارند چرا که در نهایت در ساختمان دیده نمی شوند.
  • آجرهای مهندسی : آجرهای مهندسی معمولا در سازه ها پشتیبانی ، زیرسازی ، دیوارهای حائل یا دیواره فاضلابها به دلیل استحکام و جذب قوی آب استفاده می شوند. آجرهای مهندسی معمولا در کارخانه های تجاری و زیرزمینی دیده می شوند.
  • آجر روکار : آجر روکار بخش بیرونی و نمای در معرض دید ساختمان را در برمی گیرد به همین دلیل باید زیبایی مناسبی داشته باشد. این آجر ها می توانند دارای رنگ ها و بافت های مختلفی باشند. با توجه به اینکه آجرهای روکار در بخش بیرونی و نمای ساختمان بکار می روند در برابر عناصر بیرونی و نوردهی مقاومت بالایی دارند.

نباید های شستشوی نمای آجر سه سانتی

  • استفاده از محلول شوینده یکسان برای تمیز کردن آجر نمای بیرونی و داخلی ساختمان
  • استفاده مستقیم از محلول های شوینده آجر نما روی آجر خشک
  • استفاده از برس های فلزی یا ابزارهای ساینده سطوح آجری که باعث ایجاد خط و خش واسیب به بافت آجر می شوند.
  • استفاده از دستگاه کارواش فشار قوی که باعث شکستن و آسیب به آجر نما می شود. ( برخی آجر نمای ساختمان قابلیت شستشو تحت فشار را دارند )
  • ماندن محلول های شوینده نمای آجری روی سطح آجر نما چرا که باعث خوردگی سطح می شود.

مزایای شستشوی آجر نما

همچنان که از نام نمای ساختمان پیداست هدف از نما کاری ساختمان ایجاد زیبایی برای ساختمان است و مهم ترین مزیت  شستشوی آجر نما و نماشویی بازگردان این زیبایی ظاهری به ساختمان است. اما این عمل مزایای دیگری نیز دارد. شستشوی نمای آجری می تواند ارزش ساختمان را تا پنج درصد افزایش دهد و نتیجتا هزینه انجام نماشویی باعث بالا رفتن ارزش ساختمان می شود. خاک و آلودگی و کپک در آجر نمای ساختمان شما می تواند برای دوام اجر نما نیز مضر باشد و نماشویی آجر می تواند به دوام و طول عمر نما کمک کند. مقایسه هزینه تمیز کردن آجر و بازسازی آجرنما حتما شما را به انتخاب نماشویی رهنمون خواهد شد

* اسیدشویی آجرنما

جهت شستشوی نمای آجری با محلول اسیدی از اسید کلریدریک استفاده می شود. محلول های دارای اسید برای تمیز کردن آجر بسیار قوی هستند. محلول های شستشوی نمای اسیدی ، رسوبات ، جرم های قدیمی و زنگ زدگی و دیگر لکه ها را از بین می برند. بزرگترین مشکل این روش این است که اسید کلریدریک برای انسان و طبیعت مضر بوده و پوست انسان و گیاهان را می سوزاند. پاک کننده اسیدی برای شستشوی نمای ساختمان آجر سه سانتی نیاز دارد تا به میزان مناسبی رقیق شود. زمان استفاده از محلول های اسیدی پاک کننده آجر نما باید به شدت دقت شود تا اپراتور انجام کار شستشو آسیب نبیند و حتما باید توسط متخصصین این کار انجام شود. در این روش پاک کننده اسیدی باید در حدود 10 دقیقه روی آجر باقی بماند. محلول دیگری که در شستشوی آجر نما بکار می رود، اسید موریاتیک است که برای رفع شوره نمای آجری و سیمان بکار می رود.

* پاک کردن خزه و کپک و قارچ نمای آجری

دیوارهای خارجی ساختمان خصوصا در محیط های مرطوب و نم دار مستعد رشد خزه و جلبک و قارچ وکپک است. جلبک ، کپک ها و قارچ ها دلیل اصلی کدر و بد رنگ یا بی رنگ شدن دیوار آجری است. جلبک و قارچ روی آجر باعث ایجاد لکه های تیره و سبزی می شود که زیبایی آجر نما را از بین می برد. تمیز کننده های مختلفی برای آجر نما وجود دارد که برای رفع جلبک ها و قارچ های روی دیوار آجری بکار می رود. برخی از این محلول های پاک کننده آجر نما حاوی کلر هستند و برخی مانند سفید کننده اکسیژن می باشند.

* پاک کردن چربی روی آجر نما

محلول های شوینده و پاک کننده صابونی مناسبترین محلول برای چربی زدایی هستند. این محلول ها برای از بین بردن لکه های چربی و روغن ، گریس و دوده که معمولا از طریق شومینه در دیوارها ایجاد می شود مناسب بوده و برای لکه های سرسخت تر بکار نمی روند.

* پاک کردن رنگ از روی نمای آجری

یکی از متداولترین آلودگی های آجر نما رنگ های رویی آجر سه سانتی می باشد. برای پاک کردن رنگ از روی آجر نما معمولا از تینر استفاده می شود. تینر جهت از بین بردن لکه های رنگ روشن به کار می رود و جهت پاکسازی لایه های ضخیم رنگ کاربرد ندارد. تینر و بخارات دیگر پاک کننده های رنگ برای موجودات زنده مضر است و باید عملیات پاکسازی رنگ از آجر نما  توسط اپراتور مجرب و با پوشیدن ماسک و دستکش صورت گیرد.

شستشوی نمای آجری به دلایل مختلف از جمله آسیب های فرسودگی و تاثیرات محیطی مورد نیاز می شود. برای تمیز کردن دیوار آجری ابتدا نیاز است که نوع آجر بکار رفته در نمای ساختمان تعیین شود. برای نمونه می توان آجرهای آهکی را عنوان کرد که نباید با مواد شوینده مورد شستشو و سایش قرار بگیرند ، چرا که به راحتی آسیب جدی می بینند. آجر از مصالح ساختمانی بسیار جاذب است و دارای تنوع بافت و مواد تشکیل دهنده می باشد و مواد شستشوی آجر نمای متفاوتی باید روی بخش کوچک از نمای آجری تست شود.

 ابتدا سطح آجر نما باید تمیز شده و میزان زیادی آب روی سطح آن اسپری شود تا صابون زیادی جذب آجر نشود. چرا که جذب صابون در سطوح متخلخل آجر باعث آسیب به بافت آجر و خوردگی و تغییر رنگ آجر نما می شود. محلول مناسب شستشوی آجر نما را روی سطح آجر نما پاشیده و اجازه می دهیم دقایقی بر روی نما بماند و پس از آن با برسی سفت و محکم سطح دیوار را ساییده تا آلودگی از سطح آجر نما پاک شود. در نهایت دیوار آجری با آب شسته می شود. شستشو باید بصورت یکنواخت انجام شود تا نتیجه کار دیواری با نمای تمیز و یکدست باشد.

چگونه آجر نما را تمیز کنیم ؟!

انتخاب روش شستشوی مناسب

راهکار های شستشوی آجرها  و مواد بکار رونده در هر روش روی آجرهای با جنس های مختلف تاثیر متفاوتی دارد. برخی روش ها بر روی برخی آجر ها تاثیر مخرب دارد. به عنوان نمونه تاثیر روش و مواد مورد نیاز برای شستشوی نمای ساختمان آجر سه سانتی با آجرهای خاک رس سوخته و آجرهای آهک ماسه کاملا متفاوت است. روش های طبیعی مناسبی نیز برای شستشو وجود دارد که شامل مواد شیمیایی نمی شود.

محافظت در مقابل شوینده ها

در روش های شستشوی نمای آجری که از مواد شیمیایی استفاده می شود، با قرار دادن محافظی همچون پلاستیک باید از خاک ، گیاهان و.. محافظت کرد. شوینده ها و اسیدهای بکار رونده در شستشوی آجر ، همچنان که پیشتر گفته شد به جانداران آسیب میزند ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که گیاهان و سبزیجات شما محافظت می شوند. مواد شوینده بکار رونده در راه حل های مختلف شستشوی آجر نما روی جرز آجر و سایر سطوح خارجی ساختمان مجاور آجر واکنش متفاوتی ایجاد می کند و باید جرز دیوار را هم در برابر تاثیرات شوینده ها حدالامکان محافظت کرد.

خیس کردن آجر نما

آجرها مصالحی متخلخل می باشند و نباید با انجام نماشویی دچار تغییر رنگ شود. آجر میزان جذب بالایی دارد و درصورتی که بصورت کامل با آب خیس شود جذب شوینده کمتری خواهد داشت و امکان کمتری دارد که در آجر ایجاد تیرگی کند. بخش از دیوار آجری که باید تمیز شود را کاملا وبصورت اشباع خیس کرده و آجرها در بخش های کوچک از بالا به پایین بطور کامل تمیز می شوند. حتی زیر بخشی که شسته می شود نیزباید کاملا با آب خیس شود تا از الودگی های بخش بالایی در امان باشد

اعمال مواد شوینده و آبکشی سطح

قسمتی از نمای ساختمان آجر سه سانتی که برای شستشو با آب خیس شده را با محلول شوینده آجر آغشته نموده و سطح آجر نما شسته می شود. و در انتهای کار برای آبکشی محلول شوینده از دیوار آجری می توان از واتر جت استفاده کرد. مواد شوینده باید به طور کامل از سطح پاک شود.

شستشوی انواع آجرها :

شستشوی آجر قرمز بافت دار

آجرهای قرمز بافت دار با آب و فرچه و با استفاده از دستگاه فشار آب قوی و یا سندبلاست انجام می شوند.

شستشوی آجر قرمز با ماسه های سنگین

آجرهای قرمز رنگ با جنس ماسه سنگین با آب و فرچه و برس اسکراب و دستگاه آب فشار قوی شسته می شود. اگر لکه های گل و آهک بر روی دیوار آجری زیاد باشد ، نیاز است که از ترکیبات تمیز کننده مورد نیاز استفاده شود.

شستشوی آجر سفید و خاکستری و شکلاتی

این آجرها، ساخته شده از ماسه ودارای بافت است و دارای رنگی به جز قرمز طبیعی هستند. بهترین روش های شستشوی این نوع آجرها باز هم استفاده آب و فرچه و سیستم آب فشار قوی است. سیستم سند بلاست به جز مواردی که ماسه سنگین در آن بکار رفته باشد نیز قابل استفاده است

در سیستم های مذکور ترکیبات اسیدی قابل استفاده نیست.

پس از انجام امور فوق، با استفاده از دستگاه فشار قوی، آب و صابون و یا شوینده سازگار با محیط زیست برای تمیز کردن نمای آجری، شستشو انجام می شود تا هر گونه کپک ، قارچ را از روی سطح قسمت خارجی نما پاک شود.

شستشوی آجر نما / شستشوی نمای آجری / نماشویی آجر / روش تمیز کردن آجر نما / نظافت آجر نما / چگونه آجر نما را تمیز کنیم /شستشوی اجر نما / شستشوی آجر نما / شستشوی آجر نمای ساختمان / مواد شستشوی آجر نما /  شستن آجر نما با جوهر نمک / محلول شستشوی آجر نما / شستشوی نمای آجری / شستشوی نمای آجری اصفهان /  شستشوی آجر نمای ساختمان /  شستشوی نمای ساختمان آجر سه سانتی / نماشویی آجر / روش تمیز کردن آجر نما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *