کار در ارتفاع یکی از مشاغل هیجان انگیز و البته پرخطر جامعه است. تمام افراد، توانایی کار کردن در ارتفاع را ندارند؛ به عبارت ساده تر، انجام پروژه هایی که به کار کردن در ارتفاعات فوق‌العاده زیاد نیاز دارد، علاوه بر داشتن مهارت های تخصصی، نیازمند روحیه کار کردن در ارتفاع نیز می باشد. اگر کسی تصور کند که کار در ارتفاع، کاری بسیار ساده است، سخت در اشتباه است. اگر به طور دقیق و ریزبینانه به پروژه های مختلف کار در ارتفاع زیاد دقت کنیم، به راحتی می توانیم متوجه شویم که افرادی که در حال کار کردن در ارتفاع هستند، فعالیت های زیادی را در آن محل انجام می دهند.  این مدل فعالیت ها از نمای پایین، بسیار حرفه‌ای جلوه می‌کند و البته دقیقاً به همین ترتیب است.

2

 کار در ارتفاع شامل کدام یک از خدمات می شود؟

 کار در ارتفاع شامل خدمات مرتبط با ساختمان ها می باشد. شستشو نمای ساختمان، نصب آجر نما برای پروژه های ساختمانی و رنگ آمیزی اسکلت های فلزی در ارتفاعات، جزو پروژه های اجرایی در ارتفاع زیاد در حوزه ساختمان هستند. شرکت های تبلیغاتی نیز به نوعی با کار در ارتفاع مرتبط هستند. آنچه در سطح شهر از بیلبوردهای تبلیغاتی، نصب بنر، تابلو و انواع تصاویر تبلیغاتی با ابعاد بسیار بزرگ شاهد آن هستید، در حقیقت از طریق کارگرانی که قادر هستند در ارتفاع زیاد کار کنند، در محل مورد نظر نصب شده اند. یکی از مشاغل و مهارت های دیگر که به کار در ارتفاع نیاز دارد، مشاغل سیستم های فنی است؛ جوشکاری و برشکاری پروژه های ساختمانی، نصب سیستم های برق و روشنایی، نصب و راه اندازی سیستم های مخابراتی و … نمونه هایی از این کاربرد هستند.

3

 ملزومات کار در ارتفاع

ملزومات برای کار در ارتفاع را از دو جنبه تجهیزات مورد نیاز برای کارگران و همچنین تامین ایمنی کارگران بررسی می کنیم. تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه های کاری در ارتفاع زیاد شامل کلاه ایمنی، لباس مخصوص کار، عینک مخصوص، آویز محکم و اتصالات برای کار کردن افراد در ارتفاع، کمربندهای ایمنی، تسمه ها و قرقره های مجهز به سیستم ترمز، انواع کمربندهای ایمنی، طناب ایمنی و غیره می‌باشند.

شرکتهایی که در حوزه تامین نیروی کار در ارتفاع فعالیت می کنند حتماً و حتماً باید تمام ملزومات کار را برای کارگران خود فراهم کنند. تمام تجهیزات باید استاندارد بوده و گواهی سلامت عملکرد را داشته باشند. طناب ها، تسمه ها و قرقره ها و سایر تجهیزات باید از استحکام بالا برخوردار باشند؛ چرا که قرار است از طریق آن، کارگران در ارتفاع بالا فعالیت کنند.

تامین ایمنی کارگران، یکی دیگر از ملزومات کار در ارتفاع است. اگر تمام تجهیزات استاندارد برای این فعالیت تهیه شده باشند، به طور خود به خود، ایمنی کارگران تامین خواهد شد. شرکت های مجری کار در ارتفاع، موظف هستند نیروهای خود را بیمه کنند. بیمه حوادث در این حالت بسیار ضروری می باشد.

مجدداً تاکید می کنیم کار در ارتفاع یک شغل بسیار خطرناک است؛ بنابراین افراد متقاضی این شغل، قبل از مشغول شدن به کار باید دوره های آموزشی مخصوص را پشت سر گذاشته و با موارد فنی به خوبی آشنا باشند. شرکت های این حوزه نیز نباید افرادی را به کار گیرند که آشنایی با کار در ارتفاع ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *